SİYASET MEYADANI VE TWİTTER

https://unsplash.com/@hicetinkaya

Bu yazıda Recep Tayyip Erdoğan ve Kemal Kılıçdaroğlu’nun 25 Ekim 2021 ile 31 Ekim 2021 tarihleri arasında Twitter üzerinden paylaşmış oldukları twitlerin etkileşimlerinin sosyal medya ve siyaset üzerindeki etkilerini araştırdık.

Recep Tayyip Erdoğan; 1 hafta boyunca canlı yayınlarını Twitter üzerinden 10 kere yayınlamış. 15 milyon 791 bin kullanıcı tarafından görüntülenmiş. 180 bin kullanıcı tarafından “fav”lanmış. 8 video yayınlanmış. 6 milyon 200 bin civarında izlenmeye ulaşıp. 166 bin kullanıcı tarafından “fav”lanmış. Aynı zamanda 1 hafta boyunca Twitter’da 11 kez twitlemiş ve bunlardan toplamda 178,8 bin etkileşim almış. 



Kemal Kılıçdaroğlu ise Twitter üzerinden 4 kez canlı yayın yapmış 455,7 bin kullanıcı tarafından izlenmiş, 30,5 bin “fav” almış. Kılıçdaroğlu Twitter’da 3 video yayınlamış. 2,1M izlenme ve 90,3 bin beğeni almış. 1 haftada 11 tweet atıp 331,4 bin “fav”almış.

Toplam fav sayısı. Kaynak: HALASKÂR


Erdoğan’ın popülaritesi kesinlikle Kılıçdaroğlu’ndan daha fazla. Bu çalışmada bunu kanıtlamaya çalışmıyor zaten bunu kanıtlamaya da ihtiyacımız yok. Değinmek istediğim husus şudur: Erdoğan bu paylaşımları yapıyor etkileşimi de alıyor (çoğu Ak-Troller olduğu bariz belli) fakat eskisi gibi gündemi değiştirme kabiliyetine sahip değil. Eskiden televizyondan yaptığı açıklamalarla, açılış törenlerinde, gazetecilere verdiği yanıtlarla, parti meclisi konuşmalarında siyaset arenasını dizayn eden konumdaydı. Yeni dönemde bu eski nesil usullerin etkisi çok azaldı. Sosyal medyanın gücünün farkına varıp etkili kullanan siyasilerin popülaritesi artarken siyaset meydanındaki alanlarını da genişletme imkanı sunuyor. Kılıçdaroğlu son bir yılda değiştirdiği sosyal medya tavrının meyvelerini almaya başladı. Halen daha toplama bakıldığında Erdoğan’ın ulaştığı kullanıcı izlenmelerine veya favlara ulaşamıyor ancak etkisi onun katbekat üzerinde olduğu çok açık. Mutfağından, çalışma ortamından paylaşılan videolar, kısa ama etkili yazılı tweetler Erdoğan'ın. bir canlı yayınıyla kıyaslanamayacak durumda.


https://twitter.com/kilicdarogluk


Eskiden muhalafet Erdoğan tarafından bizzat dizayn edilen siyaset meydanında, Erdoğan’ın söylemleri çerçevesinde siyaset üretmeye çalışıyordu. Kılıçdaroğlu ve kısmen Akşener son bir yılda bunu kırdı. Artık Kılıçdaroğlu’nun mutfağından veya çalışma masasından çıkan tartışmalara şahitlik ediyoruz. Eskiden Erdoğan, Kılıçdaroğlu’nu küçümseyici bir şekilde “Bay Kemal” diyerek karşısına alırken şimdilerde Kılıçdaroğlu, Erdoğanın adını bile anmadan “Şahsım” diyerek hitap ediyor. Roller kesinlikle değişti.

Kılıçdaroğlu gündemi belirliyor derken bir örnek vererek temellendireyim. 16 Ekim’de “Bu ülkenin bürokratlarına sesleniyorum; halkımızı da şahit olmaya davet ediyorum.” Adlı videoyu yayınlayan Kılıçdaroğlu 3,5 Milyon görüntülenme aldı bu neredeyse Erdoğan’ın iki videosunun izlenme sayısı ediyor. Çok yaklaşık sayılar olmasına karşı Erdoğan’ın videosuna Kılıçdaroğlu cevap bile vermiyor, haber kanallarında dolaşıma girmiyor, Twitter’da gündem olmuyor. Fakat. Büyük bir fakat. Kılıçdaroğlunun bu videosu bir hafta boyunca Türkiye’nin gündeminde kaldı gazeteciler yayınlar yaptı, Twitter’da gündemden düşmedi ve en sonunda Erdoğan grup toplantısında bu videoya cevap verdi. İplerin Kılıçdaroğlu’nda olduğunun somut delili. Sosyal medya üzerinden elde ettiği bu kazanımı 2023’e kadar düzgünce götürebilirse sonunda “Lider” olabilme şansına sahip Kılıçdaroğlu Türkiye’yi farklı bir yöne götürebilir.

Hiç yorum yok:

Blogger tarafından desteklenmektedir.